onsdag den 31. januar 2018

Hvordan kan DIGITALE TEKNOLOGIER anvendes i praksisnær undervisning.

Billedresultat for opgave


En af de udfordringer jeg møder i min dagligdag som underviser på erhvervsskolerne er teori / praksis forholdet.  Eleverne kender ikke den hverdag de skal ud til og de ved ikke hvilken praksis der venter dem.  Jeg har i mange år anvendt simulations undervisning, og med meget god effekt. Dette bringer praksis ind i teorilokalet og danner godt fundament til refleksion. En af de ting jeg dog ønsker at udfordre yderligere er case arbejdet. Kan vi visualisere dette mere og kan vi ved at anvende digitale teknologier bringe praksis ind i teorilokalet via cases.


En metode jeg tænker at udfordre dette på er ved først at udarbejde en instruktions film. Det kan enten være en film af mig selv der forklare en case eller det kan være en film af nogle billeder af en person, sygeplejeprocessen, nogle problemstillinger osv. Hvor jeg forklare hvad det er for en case. Herefter kan jeg stille nogle spørgsmål eleverne skal udfordre gerne i grupper for at bringe samspilsdimensionen i spil. Jeg vil så filme en 3D film i et rum, hvor eleverne skal påtage VR briller og sanse rummet. Jeg vil filme i vores praksisnære lejlighed på skolen i det nye learning lab. Her vil jeg ligge en person / dukke der er faldet og stille evt. en masse øl flasker eller andet der viser en stemning eller situation i en lejlighed. Ved at gøre dette, håber jeg at bringe praksis til eleverne gennem en case. Dette vil motivere eleverne ifølge Vibe Aarkrog. Jeg vil for at imødekomme Illeris differentiere i hvor meget vejledning eleverne får, jeg kunne også lave rød, gul og grøn opgaver. Praksis vil motivere eleverne og vil give mening for dem, de vil få en større forståelse for hvad de skal ud og gøre og dette vil motivere eleverne. 

2 kommentarer:

  1. Super god ide at inddrage filmatisering af casesituationer.At bruge de digitale muligheder her er også at imødekomme mange af ialt de unges måde at tilegne sig viden.Kunne du også forestille dig at de selv bidrog med casen, og satte scenen udfra den praksis de forestiller sig de skal ud og møde?

    SvarSlet

Mathildes digiblog: E-learning

Mathildes digiblog: E-learning : Oplæg til undervisning på industrioperatøruddannelsen.