En af de udfordringer jeg møder i min dagligdag som
underviser på erhvervsskolerne er teori / praksis forholdet. Eleverne kender ikke den hverdag de skal ud
til og de ved ikke hvilken praksis der venter dem. Jeg har i mange år anvendt simulations
undervisning, og med meget god effekt. Dette bringer praksis ind i teorilokalet
og danner godt fundament til refleksion. En af de ting jeg dog ønsker at
udfordre yderligere er case arbejdet. Kan vi visualisere dette mere og kan vi
ved at anvende digitale teknologier bringe praksis ind i teorilokalet via
cases.
En metode jeg tænker at udfordre dette på er ved først at
udarbejde en instruktions film. Det kan enten være en film af mig selv der
forklare en case eller det kan være en film af nogle billeder af en person,
sygeplejeprocessen, nogle problemstillinger osv. Hvor jeg forklare hvad det er
for en case. Herefter kan jeg stille nogle spørgsmål eleverne skal udfordre
gerne i grupper for at bringe samspilsdimensionen i spil. Jeg vil så filme en
3D film i et rum, hvor eleverne skal påtage VR briller og sanse rummet. Jeg vil
filme i vores praksisnære lejlighed på skolen i det nye learning lab. Her vil
jeg ligge en person / dukke der er faldet og stille evt. en masse øl flasker
eller andet der viser en stemning eller situation i en lejlighed. Ved at gøre
dette, håber jeg at bringe praksis til eleverne gennem en case. Dette vil
motivere eleverne ifølge Vibe Aarkrog. Jeg vil for at imødekomme Illeris
differentiere i hvor meget vejledning eleverne får, jeg kunne også lave rød,
gul og grøn opgaver. Praksis vil motivere eleverne og vil give mening for dem,
de vil få en større forståelse for hvad de skal ud og gøre og dette vil
motivere eleverne.
Super god ide at inddrage filmatisering af casesituationer.At bruge de digitale muligheder her er også at imødekomme mange af ialt de unges måde at tilegne sig viden.Kunne du også forestille dig at de selv bidrog med casen, og satte scenen udfra den praksis de forestiller sig de skal ud og møde?
SvarSletGod ide, den tager jeg med :)
Slet