onsdag den 31. januar 2018

David Kolb

I 1984 udgav den amerikanske professor i organisationspsykologi bogen ”Experiential learning” Denne er baggrund for læringstanken i Danmark. Kolbs teori om erfaringsbasseret læring bygger på at al læring er erfaringsbaseret og det skal omdannes til erkendelse. Det er en proces af viden og egne erfaringer der omdannes til læring. Ifølge Kolb er der 6 karakteristika til læring:

1)  Læring er en proces
2) Læring sker hele tiden og er en løbende proces der er basseret på proces
3)  Læring er en tilpasning af konflikter, hvor vi hele tiden må finde frem til hvad der giver mening
4)  Læring skal tilpasses verden
5)  Læring er altid en udveksling mellem den enkelte og omverden
6)  Læring er en erkendelses udviklende proces.

Kolb har samlet sine erfaringer i en læringscirkel.

Billedresultat for Kolbs læringscirkel

Der er 4 af forskellige processer der er blevet de 4 læringstile.
Cirklen er blevet et værktøjer for test af læringstille og udvikling af dette.  Kolb er dog ikke fortaler for at man kun anser den enkelte læringstil af gangen, han mener det er hensigtsmæssigt at bringe alle 4 stile i spil. Man behøver dog ikke starte et bestemt sted i cirklen, men vi kan tage udgangspunkt der hvor vi er.

Arbejder vi med Kolb i vores didaktik, bør vi tage udgangspunkt i elevens erfaringer og det er grundlaget for undervisningen. Det skal være elev styret, fokus på differentiering, Der skal arbejdes praksisnært og der skal arbejdes helhedsorienteret.

1 kommentar:

  1. Dejligt, den måde du har delt din teori op. I forhold til de forskellige 4 læringsstile, så er jeg nysgerrig på hvordan du kan inddrage dem f.eks i relation til dit arbejde med cases?
    Jeg forstår erfaringdannelen som noget der forudsætter bevidstligrøgelse . Hvordan understøtter du det i undervisningen? -og kunne man forestille sig at udnytte det digitalte univers også her ?

    SvarSlet

Mathildes digiblog: E-learning

Mathildes digiblog: E-learning : Oplæg til undervisning på industrioperatøruddannelsen.