I 1984 udgav den amerikanske professor i
organisationspsykologi bogen ”Experiential learning” Denne er baggrund for
læringstanken i Danmark. Kolbs teori om erfaringsbasseret læring bygger på at
al læring er erfaringsbaseret og det skal omdannes til erkendelse. Det er en
proces af viden og egne erfaringer der omdannes til læring. Ifølge Kolb er der
6 karakteristika til læring:
1) Læring er en proces
2) Læring sker hele tiden og er en løbende proces
der er basseret på proces
3) Læring er en tilpasning af konflikter, hvor vi hele
tiden må finde frem til hvad der giver mening
4) Læring skal tilpasses verden
5) Læring er altid en udveksling mellem den enkelte
og omverden
6) Læring er en erkendelses udviklende proces.
Kolb har samlet sine erfaringer i en læringscirkel.
Der er 4 af forskellige processer der er blevet de 4
læringstile.
Cirklen er blevet et værktøjer for test af læringstille og
udvikling af dette. Kolb er dog ikke
fortaler for at man kun anser den enkelte læringstil af gangen, han mener det
er hensigtsmæssigt at bringe alle 4 stile i spil. Man behøver dog ikke starte
et bestemt sted i cirklen, men vi kan tage udgangspunkt der hvor vi er.
Arbejder vi med Kolb i vores didaktik, bør vi tage
udgangspunkt i elevens erfaringer og det er grundlaget for undervisningen. Det
skal være elev styret, fokus på differentiering, Der skal arbejdes praksisnært
og der skal arbejdes helhedsorienteret.
Dejligt, den måde du har delt din teori op. I forhold til de forskellige 4 læringsstile, så er jeg nysgerrig på hvordan du kan inddrage dem f.eks i relation til dit arbejde med cases?
SvarSletJeg forstår erfaringdannelen som noget der forudsætter bevidstligrøgelse . Hvordan understøtter du det i undervisningen? -og kunne man forestille sig at udnytte det digitalte univers også her ?